Mirtha Dermisache

"I started writing and the result was something unreadable. In fact, illegibility is a key aspect of my work. With hindsight, I must admit that all my works create some tension between the communication formats offering a stable framework and the act of writing, which provides the unstable dimension. Maybe it’s like saying that for me the liberation of the sign takes place within culture and history, and not on their margins. In this sense my work is not behind the times, at all. Graphically speaking, every time I start writing I develop a formal idea that can be transformed into the idea of time. My work is characterized by movement. There are no closed forms.

There are no secrets in my work. I develop a form up to its highest point of evolution. You will never find any title referring to feelings or psychological dimensions. Titles just identify the format, i.e. they tell how to organize writings on the paper and possibly their order of appearance in a given year of production."

 

Mirtha Dermisache, September 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Page from Mirtha Dermisache, Fragmento de historia, 1974, 

Nîmes : Florent Fajole éditeur, Les éditions de la mangrove /

Ediciones del manglar. Offset printing, 500 copies.

Fragment d’une lettre de Roland Barthes adressée à Mirtha Dermisache, le 28 mars 1971 :

"M. Hugo Santiago a bien voulu me communiquer votre cahier de graphismes. Je me permets de vous dire très simplement combien j’ai été impressionné, non seulement par la haute qualité plastique de vos tracés (ceci n’est pas indifférent) mais encore et surtout par l’extrême intelligence des problèmes théoriques de l’écriture que votre travail suppose. Vous avez su produire un certain nombre de formes, ni figuratives, ni abstraites, que l’on pourrait ranger sous le nom d’écriture illisible – ce qui revient à proposer à vos lecteurs, non point les messages ni même les formes contingentes de l’expression, mais l’idée, l’essence d’écriture. Rien n’est plus difficile que de produire une essence, c’est-à-dire une forme qui ne renvoie qu’à son nom; des artistes japonais n’ont-ils pas mis toute une vie à savoir tracer un cercle qui ne renvoie qu’à l’idée de cercle? Votre travail s’apparente à une telle exigence. Je souhaite vivement que vous le continuiez et qu’il soit publié."

"O Sr. Hugo Santiago teve a gentileza de me fazer conhecer o seu caderno de grafismos. Permito-me dizer-lhe tão somente o quanto me impressionou, não apenas pela alta qualidade plástica de seus traçados (isto não é indiferente), mas também, e principalmente, pela extrema inteligência dos problemas teóricos da escrita suscitados pelo seu trabalho. Você soube produzir certo número de formas, nem figurativas nem abstratas, que poderiam ser conhecidas sob o nome de escrita ilegível. O que coloca para os seus leitores não a mensagem, nem mesmo as formas contingentes da expressão, mas a ideia, a essência da escrita. Nada é mais difícil do que produzir uma essência, ou seja, uma forma que se reverta apenas sobre seu nome: os artistas japoneses não dedicaram uma vida inteiraa traçar um círculo que só se revertesse sobre a própria ideia de círculo? Seu trabalho se emparenta com essa exigência. Desejo-lhe vivamente que continue e que ele seja publicado. Peço-lhe que receba meus desejos de êxito, de trabalho, e acredite em meus mais cordiais sentimentos." (Tradução: Marcelo Reis de Mello)

Page from Mirtha Dermisache, Libro n°8, 1970, Buenos Aires : Xul, Marseille : Mobil-Home, Montpellier : Manglar, 2003. Offset printing, 700 copies.

Page from Mirtha Dermisache, Cahier n°1, 1975, Antwerp : Guy Schraenen éditeur, 1975. Offset printing, 150 copies.

 

 

 

Texto, 1974 from Mirtha Dermisache, Texto, 1974, Nîmes : Geneviève Chevalier & Florent Fajole éditeurs, Les éditions de la mangrove / Ediciones del manglar, Paris, Atelier Alban Chassagne, 2011.First series: 8 x 4 different Ink over Palladium prints.